Friday, June 12, 2009

BAHASA memupuk perpaduan?

ENGLISH WAJIB LULUS SPM~
PPSMI-wajarkah bahasa Malaysia menggantikan bahasa Inggeris?

Sering kali kita dengar di dada akhbar tentang masalah pendidikan tentang bahasa. PPSMI atau Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dlm Bhs Inggeris, sejak diperkenalkan pada tahun 2003 banyak kontrovesi yg timbul demi untuk mempertahankan kepentingan masing2, ada pihak yg merasakan perlunya untuk mempertahankan bahasa Malaysia sbg bahasa kebangsaan, ada yg lebih kpd politik semata2, ada yg menjadi pak turut, semuanya berlaku sejak isu pendidikan ttg bahasa ini diperkenalkan.sbenanya taknak take too serius dgn perkara nie, mcm pic kat ats, ada dinosor di sbalik berus gigi, smuanya ada kepentingan masing2.Blog aku ni xnak bincang lebih2 ttg pkr ni, tp aku nak bercakap ttg perangai manusia kat malaysia.

Dulu kita slalu dgr, BAHASA JIWA BANGSA, bahasa menjadi perpaduan kpd ssbuah ngr. Tp, apa yg kita lihat sekarang, bhs mjd satu isu yg boleh menganggu ketentraman ngr.
Secara pribadi aku mnyokong seratus peratus usaha kerajaan utk menjalankan pmbelajaran sains n math dlm bhs inggeris, ini adalah satu usaha jangka panjang utk kita bersaing diperingkat global.

Kita lihat pd ms skarang,majoriti produk keluaran yg berumur 24 dan ke ats, tidak mampu utk menguasai bhs inggeris dgn baik. Wujudnya program kerajaan spt PPSMI ini akan memberi bnyk peluang kpd peljr sek terutamanya untuk bercakap dlm bhs inggeris bukan sahaja di dlm kelas bahasa inggeris malahan di dlm kelas math dan sains.


cInTAILah BAhasa KiTA,

No comments: