Monday, July 19, 2010

Debu Mampu Memusnah [kuasa Allah tiada tandingannya]

Salam Alaik
Hari ni nak berkongsi sesuatu yg mungkin bakal menyedarkan kita. Saya tidak nafikan, ada bnyk perkara yg boleh menyedarkan kita, tetapi paparan dokumentari yg saya tonton di tv tadi memang benar2 menyedarkan kita.

bayangkan, hanya dengan debu sahaja, sebuah bandar musnah di tutupi dengan debu.Ramai dari penduduknya menemui ajal disebabkan oleh debu tersebut. Penduduk yg terselamat pula berusaha untuk tinggalkan pulau tersebut.


Sebuah kawasan yg dinamakan PLYMOUTH di Afrika telah musnah disebabkan oleh DEBU gunung berapi. Gunung berapi tersebut telah dikesan mempunyai tanda2 awal letusan sejak 2 tahun sebelum ini. Cuba anda bayangkan di belakang rumah anda, terdapat sebuah gunung berapi yg sentiasa mengeluarkan asap. Apa yg anda lakukan?


Kita patut bersyukur kerana di negara kita tiada ancaman seperti ini. Maka jangan kufur nikmat. Bersyukur dengan apa yg ada. Zuhud adalah jalan yg terbaik.

Semasa menonton dokumentari tersebut, saya hampir menitiskan air mata, kerana melihat kesengsaraan mereka menghadapi segala kemungkinan yg bakal mereka hadapi selepas daripada letusan demi letusan gunung berapi tersebut.

Sebuah bandar yg pada mulanya didiami oleh penduduk yg bahagia dan gembira akhirnya musnah disebabkan oleh kuasa Allah yg maha hebat.

Pandangan sudut positif: Allah tidak akan jadikan sesuatu itu tanpa sebab, hatta tahi telinga sekalipun, manusia pun dijadikan untuk menjadi hamba kepada Allah dan menjadi khalifah di ats muka bumi ini. Kejadian di atas juga mempunyai sebab yg tertentu, antaranya adalah peristiwa tersebut boleh mengingati manusia tentang betapa hebatnya kuasa Tuhan. 

Seterusnya, kawasan tersebut juga akan menjadi lebih subur. Teringat saya kepada Quantum Pendant yg saya pakai, rantai tersebut diperbuat daripada debu gunung berapi. Lihatlah, betapa sayangnya Allah kepada kita, di setiap Musibah PASTI ada HIKMAH di sebaliknya. Percayalah~

2 comments:

miss irna said...

hum, lg 1 hikmah dr bl blakunya letusan gunung berapi ni adalah debu2 sulfur yg berterbangan td, akhirnya akan melitupi ruang udara n dapat menurunkan suhu bumi..walopon cume sikit yg turun, tp its better la..subhanallah :)

mrazahar85 said...

thanks cik irna for an extra info..ada bnyk sbenarnya, aku bukan wat thesis..aku kuarkan idea2 yg ada dr kepala aku jer... :)