Monday, July 5, 2010

i LOVE TO teach. tp kenapa mereka tak benarkan aku ngajar?

cikgu azahar ni mmg minat mengajar, tak kisah la subjek apa, kalau boleh dibantu, smuanya cikgu ni nak ajar. selagi masih bnyk ilmu di dada, selagi tu la dia ni nak mengajar.

tell me which field, if i can help, i`ll really want to help.biologi?kimia?fizik?sains? math?add math?..bahasa arab sekalipun aku leh tolong [cheh dah smpi tahap riak ni]haha. stakat arab form1 tu leh la aku tolong, kalau yg lebih mendalam lagi..maaf ekk..tny ustaz n ustazah :)

tapi yg tak syoknya, sistem pendidikan kita sekarang terlalu berorientasikan peperiksaan semata2. makanya, pelajar2 akan lebih fokus dlm akademik yg seterusnya akan mengabaikan proses pembesaran mereka yg spatutnya mereka lalui. ini akan menyebabkan FPK tidak dapat dicapai, antara initipatinya ialah ingin melahirkan individu yg seimabang dr segi JERIS, dan memperkembangkan potensi individu.

pernah berangan nak tubuhkan sekolah yg menjurus kepada satu aliran sahaja.bukannya berbentuk kepada semua benda WAJIB dipelajari. example: sekolah sukan yg benar2 menjurus kepada sukan sahaja, tidak mencampurkan dengan pelajaran yg tidak sepatutnya, atau kalau nak campur pon tidak secara detail. cukup sekadar benda yg perlu diketahui. sebab ilmu ni sifatnya dipelajari, bukanya perlu dihafal. kalau hafal, 2 ,3 hari lepas tu lupa balik.

baru2 ni menteri pelajaran muhidin yasin dah umumkan yg dia nak ubah sedikit sebanyak ttg perkara ni. kita berdoa kepada Tuhan, moga usahanya diberkati dan dilihat mampu melahirkan modal insan yg lebih sempurna [ada ker manusia sempurna?]

tajuk aku tadi, mmg provokasi semata2, sebenarnya, aku xleh nak ngajar sbb ada bnyk sebab antaranya adalah disebabkan oleh kerja pengkeranian yg terlalu banyak, gerko, minit mesyuarat, fail2 yg perlu dikemas kini dan pelbagai kerja lagi yg menyebabkan peratus mengajar aku menjadi kurang.humm..haraplah lepas ni xda bnyk kerja lagi yg membebankan.

No comments: