Wednesday, June 17, 2009

kau salah? atau aku salah? semua salah?

jadi siapa yg salah sbenarnya?
semua org di dunia ni xnak mengaku kesalahan diri sendiri. smua salah org lain. jarang sekali kita menyalahkan diri sendiri. dalam 10 situasi, aku dapat konpemkan 9.5 kali kita menyalahkan org lain selain dari mencari kesalahan pada diri sendiri. aku xcakap semua org tidak pernah menyalahkan diri sendiri tetapi hanya dalam kuantiti yg sedikit. kuantiti yg bnyk pula adalah golongan yg jenis suka menyalahkan org lain.

sebelum kita meneruskan topik ni, aku nak bgtau yg aku tgolong dalam golongan 0.5. aku mmg suka melihat kepada kesalah diri sendiri dahulu, sbelum aku menyalahkan diri sendiri. ini adalah satu terapi diri yg aku baca dalam satu laman web satu masa dahulu. (dah jd sejarah, aku lupa link). terapi ini kononya dapat menjadikan kita mencari kelemahan diri dan sterusnya kita dapat memperbaiki diri sendiri.

jika kita asyik mencari kesalahan org lain, maka akan kesalahan yg dibuat oleh kita sendiri tidak dapat dikenal pasti. seterusnya akan menyebabkan kita tidak dapat menyelesaikan masalah tersebut.

adakah anda seorang pemandu?jika anda seorang pemandu, anda mungkin selalu marah kepada pemandu lain di jalan raya. syarahan umum, sumpah seranah, motivasi tak formal akan sering kita dengar daripada pemandu2 yg memandu kereta. aku tak perlu nak cari contoh yg jauh, cukup dgn melihat kakak aku memandu. walaupun aku tahu kesalahan dia tetapi dia akan ttp menyalahkan kereta di depan atau dibelakang.

fikir2 fikirkan..


No comments: